Trochę historii rozwiązań w F1

Dział poświęcony sportom motorowym, nie tylko o BMW.

Moderatorzy: Czolg, zimss, Saillupus, Wiecko, pilot

Awatar użytkownika
alcapone
Forumowicz
Posty: 6740
Rejestracja: 24-10-2008, 18:49
Lokalizacja: Szczecin
Płeć: Nie ustawiono
Kontaktowanie:
Status: Offline

Trochę historii rozwiązań w F1

Postautor: alcapone » 19-03-2012, 23:36

Pierwsze tegoroczne prezentacje pokazały, że trudno będzie uznać niektóre projekty bolidów za urodziwe. Jednak w ponad sześćdziesięcioletniej historii Formuły 1 nie brakowało pomysłów o wiele bardziej radykalnych i wręcz szalonych, przy których nowe Ferrari F2012 czy Caterham wyglądają zupełnie zwyczajnie. Zapraszamy do obejrzenia niektórych z nich…

1) Ensign N179 (1979)
Obrazek
Charakterystyczny nos nowego Ferrari F2012 ze schodkiem na wysokości przedniej osi nie był najbardziej radykalnym projektem – bolid z Maranello budzi skojarzenia z czerwonym samochodem Ensign N179 z roku 1979, którego przód wyglądał jakby zamontowano na nim drabinę służącą do wdrapywania się do kokpitu. Bolid nie odegrał żadnej roli w mistrzostwach – tylko czterokrotnie zakwalifikował się do wyścigu, z których ukończył jeden – na 13. pozycji.

2) March 711 (1971)
Obrazek
Z nietypowych konstrukcji w latach 70. słynął zespół March – w 1971 pokazał bolid z mocowanym od góry przednim skrzydłem. Sam pomysł nie był zaskakujący, jednak ogólny wyglad budzi mieszane uczucia. Samochodem, z niezłym wynikiem (wicemistrzostwo świata), jeździła szwedzka nadzieja w F1 – Ronnie Petterson, który zginął w wypadku w 1978 roku na Monzy.

3) March 751 (1975)
Obrazek
Cztery lata później March ponownie zadziwił, wprowadzając do swojego samochodu radykalne tylne skrzydło. Była to tylko jedna z ewolucji samochodu – ‘podstawowy’ model prezentował się bardzo pozytywnie.

4) Tyrrell P34 (1976)
Obrazek
Na dłuższą wzmiankę zasłużył kolejny rewolucyjny pomysł lat ’70. To prawdopodobnie jeden z najsłynniejszych bolidów w całej historii Formuły 1 jeśli chodzi o zaskakujące rozwiązania – w sezonie 1976 Tyrrell postanowił zastosować dużo mniejsze przednie koła, by zmniejszyć opór powietrza na ich powierzchni czołowej. Spowodowało to jednak mniejszą powierzchnię styku z asfaltem i przez to gorszą przyczepność. Inżynierowie wpadli więc na pomysł, by dołożyć jeszcze dwa identyczne koła. Częściowo się udało – sześciokołowy bolid osiągnął wielki sukces w GP Szwecji zdobywając dublet, jednak potrzebne było stosowanie do niego specjalnych opon, które nie były dostatecznie rozwijane. Na skutek tego wyniki były coraz gorsze i samochód, po 30. rundach, zniknął z torów Formuły 1, zapisał się jednak na trwałe w historii, bowiem był to jedyny sześciokołowy samochód, jaki wystartował w wyścigu.

5) Williams FW08 (1982)
Obrazek
Umiarkowany sukces Tyrella sprawił, że kwestia sześciu kół jeszcze kilkukrotnie była rozważana przez inne zespoły, również z czołówki: Williams w sezonie 1982 testował podwójną oś z tyłu samochodu, jednak bolid nie wziął udziału w wyścigu.

6-7) Ferrari 312T6 (1977)
Obrazek
Obrazek
Również Ferrari eksperymentowało z sześciokołowych samochodem – tradycyjny bolid 312T wyposażono w dodatkowe koła. Dla odmiany jednak pozostawiono tylko jedną tylną oś, natomiast koła umieszczono obok siebie, na wzór „bliźniaków” w ciężarówkach. Rok wcześniej zespół z Maranello wywował małą sensację, bowiem ujawnione zostało zdjęcie samochodu 312T, na którym widać aż osiem kół! W testowanym samochodzie miał siedzieć Clay Regazzoni. Jak się okazało, zdjęcie to zostało celowo spreparowane przez Ferrari, w celu odwrócenia uwagi od innego, realnego projektu włoskiej stajni w serii IndyCar.

8.) McLaren M26 (1978)
Obrazek
McLaren M26 to bolid, którym w sezonie 1977 James Hunt wygrał trzy wyścigi, jednak nie pozwoliło mu to w obronie wywalczonego rok wczześniej tytułu mistrza świata. W roku 1978 McLaren próbował więc na różne sposoby poprawić swoją konstrukcję. Jednym z nich było dodatkowe przednie skrzydło, umieszczone mniej więcej nad przednią osią. McLaren nie był ani pierwszym, ani ostatnim który zastosował taki element.

9) Arrows A5 (1985)
Obrazek
W sezonie 1985 dodatkowe przednie skrzydło spróbował zamontować Arrows. Skończyło się na testach, jednak wiele lat później Arrows postanowił wrócić do tej koncepcji.

10) Arrows A22 (2001)
Obrazek
Arrows model A22 z 2001 roku i tak pozostałby jednym z rozpoznawalnych samochodów poprzedniego dziesięciolecia z powodu czystej, klasycznej linii i połączenia pomarańczowo-czarnych barw, jednak na wyścig o GP Monako zespół przywiózł dodatkowe przednie skrzydło, które miało pomóc w uzyskaniu dodatkowego docisku na ciasnych ulicach Księstwa. Federacja FIA od razu po pierwszych treningach zabroniła korzystania z tego rozwiązania ze względów bezpieczeństwa.

11) Jordan EJ (2001)
Obrazek
[youtube]ssWV53ORtP4&feature=player_embedded[/youtube]
Ten sam rok, ten sam wyścig, ten sam pomysł – również zespół Jordan „zepsuł” swój bolid poprzez próbę zainstalowania na nim dodatkowego przedniego skrzydła, ustawionego jednak tuż przed kierowcą. Skutek taki sam jak w przypadku Arrowsa – natychmiastowy zakaz stosowania.

12) Brabham BT26 (1969)
Obrazek
Koniec lat ’60 to w Formule 1 czas, kiedy zaczęto zdawać sobie sprawę jak ważny jest docisk aerodynamiczny na obu osiach samochodu. Pierwsze próby ze skrzydłami nie były zbyt szczęśliwe – na pierwszym planie widoczny Brabham BT26, jednak takich konstrukcji w tym czasie było o wiele więcej. Jak łatwo się domyślić, stabilność skrzydeł nie była ich najmocniejszą stroną.

13) Maki Engineering F101-02 (1975)
Obrazek
Zespół Maki nie zagościł w Formule 1 na zbyt długo – nie udało mu się nawet zakwalifikować do choćby jednego wyścigu. Zasłynął ze stworzenia bolidu, którego wlot powietrza nad głową kierowcy (tzw. airbox) został umieszczony prawdopodobnie najwyżej ze wszystkich konstrukcji w historii. Patrząc na niego w obecnych czasach można mieć wątpliwości, czy mieścił się w tunelu na torze w Monako…

14) Ligier JS5 (1976)
Obrazek
Karykaturalny wlot powietrza zastosowano również w jednej z ewolucji samochodu Ligier JS5. Działo się to w debiutanckim sezonie w F1 tego francuskiego zespołu.

15) Tyrrell 012 (1983)
Obrazek
Chociaż lata ’80 dla utytułowanego zespołu Kena Tyrrella nie były zbyt szczęśliwe, bolid 012 na sezon 1983 wyglądał naprawdę dobrze – do momentu, gdy nie postanowiono zainstalować w nim „łamanego” tylnego skrzydła o kształcie przypominającym bumerang.

16) Williams FW26 (2004)
Obrazek
„Nos morsa” – to określenie cały czas pojawiało się w odniesieniu do konstrukcji Williamsa z roku 2004. Choć samochód nie był zły (Ralf Schumacher zdobył nim jedno pole position, razem Juanem Pablo Montoyą stawali na podium), ale od niego zaczął się powolny marsz utytułowanej stajni w tył stawki. FW26, już po powrocie do tradycyjnego nosa, jest ostatnią konstrukcją powstałą w Grove, która wygrała wyścig (GP Brazylii).

17) BMW Sauber F1.06 (2006)
Obrazek
Dla wielkiej rzeszy polskich kibiców kontakt z Formułą 1 rozpoczął się od debiutu Roberta Kubicy w sierpniowym GP Węgier w 2006 roku, mogą więc nie pamiętać rozwiązania, jakie BMW Sauber zastosował miesiąc wcześniej. Dwa prawie pionowe skrzydła o dużej powierzchni ochrzczono mianem „twin towers”. Bolidem w GF Francji wystartowali Nick Heidfeld i Jacques Villeneuve, jednak szybko FIA zareagowała i zabroniła tego pomysłu bowiem już przymierzały się do niego inne zespoły. Zakaz argumentowano znacznym ograniczeniem pola widzenia kierowcy, z czym trudno się nie zgodzić.

18) BMW F1.09 (2009)
Obrazek
W zestawieniu znalazło się jeszcze jedno miejsce dla samochodu spod znaku BMW, ale równie dobrze mógłby zostać wymieniony którykolwiek inny bolid z sezonu 2009. Wtedy wprowadzono drastyczne zmiany dotyczące aerodynamiki, zwężając szerokie tylne skrzydło, i poszerzając przednie. Proporcje samochodów zmieniły się dzięki temu diametralnie i choć teraz wydaje się, że nie było najgorzej, po wyjeździe samochodów na pierwsze testy nie było chyba osoby, która uznałaby zmiany za pozytywne. W dodatku stosowanie tak szerokich przednich skrzydeł do dzisiejszego dnia sprawia, że bolidy nawet przy drobnym kontakcie gubią jego elementy.

19) Brabham BT23C
Obrazek
Poza wszelką konkurencją, inny bolid Brabhama, dla odmiany jednak zaprojektowany do serii F2. Model BT23C to jedna z testowanych ewolucji, za kierownicą której usiadł Jochen Rindt, późniejszy mistrz świata F1. Rozwiązanie przedstawione na zdjęciu to jedno z testowanych skrzydeł. Lepiej nawet nie próbować opisywać tego, na jakiej zasadzie miałoby funkcjonować…

20) Brabham BT46B (1978)
Obrazek
Ostatnie miejsce w zestawieniu przypadło legendarnemu bolidowi Brabhama, który uzyskał przydomek „fan car”. Zespół, któremu przewodził w tamtym czasie obecny szef Formuły 1 Bernie Ecclestone, chciał zastosować w swoim bolidzie „efekt przyziemny”, dzięki któremu zwycięstwa odnosił zespół Lotus. Zjawisko to polegało na odpowiednim wyprofilowaniu spodu podłogi, by przepływ powietrza pod samochodem wytwarzał podciśnienie i „przyssanie” do powierzchni toru. Kierowcy, mający okazję jazdy z efektem przyziemnym mówili, że w zakrętach samochody prowadziły się jakby jechały po szynach.

Gordon Murray, późniejszy inżynier McLarena, znalazł inny sposób na zmniejszenie ciśnienia pod samochodem: za silnikiem zamontowano wielki wiatrak, a przestrzeń między podłogą bolidu a torem uszczelniono fartuchami po bokach samochodu. Wiatrak został za pomocą kilku sprzęgieł podłączony do silnika. Im wyższe obroty silnika, tym szybciej kręcił się wiatrak i tym więcej powietrza odsysał spod samochodu. Przed startem GP Szwecji bolid wzbudził prawdziwą sensację. Kiedy nie był używany, wiatrak był zakryty… wiekiem od śmietnika! W trakcie treningów i kwalifikacji inni kierowcy skarżyli się, że spod samochodu Brabhama, który prowadzili Niki Lauda i John Watson, wyrzucane są kamienie. Zespół tłumaczył, że wiatrak stosowany jest wyłącznie do chłodzenia silnika, ale jego legalność i tak zakwestionowano. Pozwolono jednak wystartować kierowcom w tym jednym wyścigu. Lauda i Watson zajęli w kwalifikacjach 2 i 3 miejsce. W wyścigu prowadzący Mario Andretti w najlepszym samochodzie Lotusa dość szybko został pokonany przez Austriaka (manewrem po zewnętrznej jednego z zakrętów). Lauda wygrał wyścig, mając pół minuty przewagi nad drugim zawodnikiem. Po wyścigu w Szwecji „fan car” został definitywnie zabroniony. Model BT46B jest zatem jedyną konstrukcją w historii Formuły 1, która wygrała 100% grand prix, w których wzięła udział.

Takich i podobnych konstrukcji było w Formule 1 jeszcze wiele więcej, ale już tych kilka powinno pozwolić spojrzeć na nowe samochody nieco przychylniejszym okiem…
Obrazek

Zassane stąd http://motosp.pl/2012/02/f1/13135/
"[you]" oceń moje E32
"PROSTE SĄ DLA SZYBKICH SAMOCHODÓW, ZAKRĘTY SĄ DLA SZYBKICH KIEROWCÓW" C.McRae
http://www.facebook.com/BMWKlubSzczecin
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Awatar użytkownika
BrzeszczoT
KLUBOWICZ
KLUBOWICZ
Posty: 2392
Rejestracja: 24-10-2008, 23:03
Lokalizacja: Dingolfing - Płoty
Płeć: Nie ustawiono
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: BrzeszczoT » 20-03-2012, 00:23

Czego to ludziska nie wymyślą :)
Fajny artykuł.
Obrazek

Awatar użytkownika
Kris
KLUBOWICZ
KLUBOWICZ
Posty: 4355
Rejestracja: 05-09-2010, 22:25
Lokalizacja: ZS
Płeć: Nie ustawiono
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: Kris » 21-03-2012, 15:50

dobry artykuł sporo nowinek rodem z inspektora Gadżet ;-)
Speed has never killed anyone.
Suddenly becoming stationary, that's what gets you.
BMW M5 (E39) 400 hp - Specs & Performance

SPEEEEED and Power!

tororosso
Forumowicz
Posty: 16
Rejestracja: 30-03-2010, 15:04
Lokalizacja: Police
Płeć: Nie ustawiono
Kontaktowanie:
Status: Offline

Postautor: tororosso » 29-04-2012, 16:54

Warto by jeszcze pokazac bolidy Hondy oraz Bmw Sauber z sezonu 2008 ( f108 i Ra 108 ) miały dosc dziwnie zaprojektowane nosy. O ile dla Bmw był to strzał w dziesiatke ( najlepszy sezon w historii startów ) o tyle dla hondy zmiany okazały sie katastrofalne i przyczyniły sie do sprzedaży Teamu Honda F1 team. Wracajac do sezonu 2012 to dlaczego dwa Teamy maja normalne nosy a reszta ma załamane ? Moze ktoś z was wie ?


Wróć do „Sport”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika